A Drótpostagalamb recepttára
209. könyv
Leközölte:
Almási
Edina
almasi.edina@posta.net
Tartalomjegyzék
A teázás története................................................................................... 1
1. Több mint ital...................................................................................... 3
2. A kínai tea kultúra............................................................................... 3
3. A japán teakultúra............................................................................... 4
4. A korabeli teaházak............................................................................. 5
5. Út Európába........................................................................................ 6
6. A tea útja Szibérián át Európába.......................................................... 7
7. Az európai fogadtatás.......................................................................... 8
8. A tea megérkezése hazánkba............................................................... 9
9. Teaporcelánok................................................................................... 10
10. A magyar teakultúra........................................................................ 11
Több éve már, hogy örömmel vettem
észre a nagyobb élelmiszer áruházak polcain a teakínálat bővülését. Már nem
csak a megszokott (és valljuk be: kissé megunt), 3-4 különböző teafajta közül
választhattunk, hanem megjelentek a többféle ízesítésű fekete teák, néhol zöld
teához is hozzá lehetett jutni, és észrevehetően szélesedett a választék a
gyümölcsteákat illetően. A kíváncsiabbak az eddigi filteres teák után akár féltucatnyi
(!) fajtából vásárolhattak dobozos kiszerelésben, ömlesztve, hogy otthon
visszaidézhessék a régmúlt teafőzési ceremóniáját. Nem sokkal ezután
fővárosunkban megjelent az első - külföldi mintára kialakított - teaszaküzlet,
melyet szerencsére továbbiak követtek itt is, és vidéken is. Ezekben az
üzletekben az eddigihez képest elképesztő a választék, és ismerjük el: a
hozzáértés és a szaktudás is.
Többen kérdezhetik: minek ez a
körítés a sok időhatárral, szűrővel, hőfokkal, TGFOP betűkkel, stb.? Nos, ha
valaki szívesen fogyasztja az eddig megszokott filteres teáját, akkor
tulajdonképpen nincs szüksége újabb, mélyebb ismeretekre. Sokan vagyunk
azonban, akik szívesen kaphatóak vagyunk új dolgokra, minőségi előrelépésre,
eddig kevésbé ismert szokások, rituálék elsajátítására. Akik készek erre a
kalandra, azoknak javaslom: kezdjük az elején, ismerkedjünk meg a teával, annak
biológiájával, történetével!
A tea (Thea sinensis) természetes
körülmények között örökzöld cserje, vagy kis termetű fa, piramis alakú
koronával, melynek magassága akár a 10 métert is elérheti. A termesztett
cserjét állandó metszéssel 0,5-1,5 m magasra engedik megnőni. A növény levelei
szórt állásúak, a kifejlett levél 7-8 cm hosszú, 3-4 cm széles, a levéllemez
sötétzöld, fonáka világoszöld. A tea termése tok, rekeszeiben egy-egy
halványbarna maggal. A cserje élettartama legalább ötven év.
Hogyan termesztik a teát? A teát
mindig csapadékos körülmények között, a tengerszinttől 2200 m magasságig
termesztik, a legjobb eredményeket az 1200 méteres magasságban adja a növény.
Az ültetvény magról, vagy hajtásdugványokról szaporítható, gondos trágyázást,
gyomtalanítást igényel. Az így kezelt ültetvényről az első termés a növény 4
éves korában takarítható be. A levelek szedését mind a mai napig kézzel végzik:
kettő - tíznaponként minden hajtásról leszedik a két utolsó levelet és a
hajtáscsúcsot - egy gyakorlott szüretelő napi 27-32 kg (!) tealevelet is
leszedhet! Melegebb vidéken egész évben tart a szüret, míg hűvösebb éghajlaton
évszakhoz kötött. A szüretet a feldolgozás követi:
- fonnyasztás: a frissen szedett
leveleket állványokon szétterítik, felmelegített levegőt fúvatnak rájuk, a
levelek így elvesztik súlyuk 40%-át.
- sodrás: a levelek sejtjeinek
szétroncsolása felszabadítja az alapvető olajokat, enzimeket.
- rostálás: rázósziták választják
szét a finomabb leveleket a durvább részektől.
- erjesztés: nedves környezetben
tart az oxidáció, melynek eredménye a rozsdabarna tealevél.
-
hőkezelés: forró levegő segítségével megállítják
az erjedést, a tea raktározható, szállítható lesz.
Előző írásomban a teával, mint
növénnyel foglalkoztam, ismertetve annak elterjedését, biológiáját. Remélve,
hogy sokak érdeklődését felkeltette a téma, most ismerkedjünk meg a tea
történetével, múltjával!
A monda szerint 2700 évvel
időszámításunk előtt Sen-nung kínai császár kertjében a császár ivóvizét
forralták, amikor a hirtelen feltámadó szél egy közeli bokorról levelet sodort
az edénybe. A „víz" kellemes illatú volt, a császár megkóstolta, és
ízletesnek találta.
A hagyomány a tea felfedezőjének
mégsem a kínai császárt, hanem Bodhidharma buddhista papot tartja. Bodhidharma,
kínai nevén Ta-mo, időszámításunk szerint 500 körül Indiából Kínába érkezett,
hogy vallását terjessze. A pap jámborságra való törekvésből éjjel-nappal
imádkozott. Amikor már négy éve egyfolytában ébren volt, a kimerültségtől
álomba zuhant. Felébredve elszörnyedt fogadalma megszegésén, s hogy többet ne
alhasson el, levágta szemhéjait, s a földre dobta őket. Az „ég
megjutalmazta" őt, a szemhéjakból pompás teacserje sarjadt, amelyből
néhány levél elfogyasztása után Bodhidharmát tűz és erő öntötte el, s így
folytathatta meditációját.
A teát Kínában több mint
ezerötszáz éve termesztik, főzete természetesen eleinte csak az uralkodók
asztalára került. Idővel a teázás meghonosodott a magánházaknál is:
vendégfogadás nem múlhatott el nélküle. Teaházak váltak a társas érintkezés
színhelyeivé, ahol a szertartás mellet a filozofálás, beszélgetés volt a fő
időtöltés. (A tea gyors és széles körű elterjedésének van egy prózaibb oka is:
a nagyon rossz minőségű ivóvíz, amelyet forrázva, teával tettek élvezhetővé.)
A teagazdaságok szaporodásával
mérséklődött a tea ára is, így a legszegényebbek számára is elérhetővé vált.
A tealevélről, hatásáról költők,
esztéták írásai láttak napvilágot, az első átfogó mu Lu-Yün kínai költő
tollából származik a VIII. századból. A XVII. század közepén Csien-lung kínai
császár írt ódát a teáról.
A kínaiak az italt keserűen
fogyasztották, néha gyömbérrel, vagy csipet sóval ízesítve. Az első időkben nem
használtak teáskannát, az italt csészékben készítették el. A tea elterjedésével
a boros-kannákat kezdték teáskannaként használni (mai napig is ezt a formát
használjuk). A drága és kényes leveleket porcelánedényekben tartották, így
óvták a környezeti behatásoktól. A teát félgömb alakú, keskeny talpgyűrűs,
fületlen csészékből itták, amelyek már beváltak a leves és borfogyasztásnál is.
Előnyben részesítették a kék színt, mert az a tea színét felerősítette. A
külországi uralkodók ezekkel a teázási szokásokkal ismerkedhettek meg, s
terjeszthették tovább hazájukban.
Mivel előző alkalommal, a kínai
teakultúrával ismerkedtünk meg, javaslom, most tekintsük át a japán teázás
történetét!
A japán császár udvarában ünnepi
alkalmakkor már a nyolcadik században szolgáltak fel teát, termeszteni azonban
csak a tizenkettedik században kezdték. A hagyomány szerint az első cserjét
Eisai pap, a zen-buddhizmus első japán szektájának megalapozója hozta Kínából.
A császári udvarban felszolgált
teát az Uji város közelében levő hegyen szüretelték. Az ültetvényt széles, mély
árokkal védték, felügyelők serege ügyelt a szüretelőkre, akiknek naponta
kellett fürödniük. A leveleket kora hajnalban, még a harmat beállta előtt
kellett szüretelni, majd megpirítani egy papírlapon anélkül, hogy a papír
meggyulladt volna.
Végül bambuszlevelekkel lezárt
edénybe helyezték a tealeveleket, egy-egy ilyen nagyméretű cserépfazék kétszáz
fős kísérettel érkezett a császári udvarba. Nemcsak a tea volt értékes, hanem a
csésze is, amelyből az italt fogyasztották, a császár szívesen tüntette ki vele
alattvalóit, sőt előfordult az is, hogy zsoldként is teáscsészével fizettek.
Japánban a tea népszerűsítéséért
sokat tett Eisai, aki több röpiratot készített a teáról, kiemelve bennük az
egészség megőrzésének fontosságát, állítva: „Kína nagy országában sok teát
isznak, minek következtében nincsenek szívbetegségek, és a nép hosszú
életű."
A japán életben jelentős szerepet
játszó, máig is élő teaszertartás a kínai zen-buddhista hagyományból fejlődött
ki. A szertartások kezdetben a nagy kolostorok templomaiban zajlottak, az első
teamesterek maguk is szerzetesek voltak. A legnagyobb elismerést a kyotói
Daitoku-ji és a Kyotó melletti Myoki-an templomok vívták ki. A teaszertartás
során a szerzetesek szerint a reménytelenség, az elveszettség érzése és az
egyedüllét a belső nyugalom megtalálásában oldódik fel. A tea élvezete a mindennapi
életből való kikapcsolódás, békés elmélyülés és a könnyed társalgás esztétikai
élményével párosult. Mivel a teaszertartás kialakulása idején Japánban feudális
harcok dúltak, a szenvedésekbe belefáradt emberek békesség utáni vágya
teljesült a szertartás során.
" A tea számunkra többet
jelent, mint az ivásnak - mint olyannak - puszta idealizálása: a tea számunkra
valósággal vallás, az életművész vallása." (Okakura: A tea könyve)
Miután betekintést nyertünk a
japán teázás történetébe, valamint a japán teaszertartás szellemi-lelki
hátterébe, lássuk, milyenek voltak a helyszínül szolgáló teaházak!
A vendégek kis kerten át,
jutottak a teaszobába, vagy az önálló teaházba. A kertművészet így összefüggött
a teaszertartással. Sok teamester foglalkozott kertek tervezésével is. A japán
kert nem európai értelemben vett virágoskert volt, hanem eszményi természetet
ábrázolt a hegy és a víz jelképével, virágok nélkül, kövekkel, mohákkal,
hidakkal.
A teaház magányos, igénytelen
kunyhó látszatát keltette, alacsony bejárata (általában 80x60 cm) mindenkit
meghajlásra kényszerített, rangjától függetlenül. A kicsiny helyiségnek sajátos
megvilágítást biztosítottak, így belülről a valóságosnál nagyobbnak tüntetve
fel azt. A padlót tatami borította, ezen ültek a vendégek. A szertartáson
sohasem vett részt sok ember, a teamester általában 3-5 vendéget hívott meg.
A padlóba mélyített parázstartó
felett öntöttvas üstben forrt a víz. A teamester kis hengeres teapor-tartóból
porrá őrölt zöld teát tett a csészébe, erre öntötte a forró vizet, s kis
bambuszseprővel felkeverte az italt. Az így elkészített teát egyenként
nyújtotta át a vendégeknek. A teát nem illett egyszerre felhajtani, három lassú
kortyot írt elő a szertartás.
Az eszközkészlet a teázás szellemét
tökéletesen szolgálta, alkotóelemei egyenként is iparművészeti értéket
képviselnek. Legbecsesebb a csésze volt, kezdetben régi, 10-13. századi
csészéket használtak, de mivel ezek száma korlátozott volt, új edényformát
kellett találniuk, gyártaniuk. A teakerámiát a mesterek maguk rendelték meg,
így közvetlen hatást gyakoroltak a kerámia fejlődésére. A japán iparművészet
legszebb fémmunkái közé tartoznak a domború díszítésű öntöttvas vízforraló
üstök is. A teaszertartás eszközkészletét édességtartó dobozok, ételtartók
egészítették ki, mivel a teázás előtt gyakran szolgáltak fel édességeket,
ételeket. A teakerámia minden darabja egyedi volt, nem alakultak ki európai
értelemben vett egyedi készletek, melyek japán szemmel haszontalan
ismétlődésnek tűntek. Ha például a szertartás során kerek üstöt használtak, a
vizesedény feltétlenül szögletes volt. Fekete mázú csészéhez nem használhattak
ugyanolyan színű teatartó dobozt.
De ne feledkezzünk meg a köznép
teájáról sem! Nekik a finom portea helyett megtették az öregebb levelek,
melyeket egy üstben forraltak. Az üstöt egy szűrővel fedték be, hogy a levelek
ne jöjjenek fel a felszínre. Az üst reggeltől estig a tűzön állt, ebből
meríthetett mindenki, aki megszomjazott. Sok esetben rizst főztek a teában,
vagy selymet festettek vele.
Most arról az izgalmas útról lesz
szó, amely a teát a kínai és japán háztartásokból az európai asztalokra
varázsolta.
A Kínában megforduló kereskedők
megismerkedtek a teával is, és hírét vitték Európába. Véleményük eleinte nem
volt kedvező, láttak „valamiféle szárított füvet”, amely „valamivel illatosabb,
mint a lóhere, de keserű ízű”. Szulejmán arab kereskedő a 9. században vitte
először hírét a teának, de elismeréssel ő is inkább az ital szervírozásául
szolgáló készletről szólt. A porcelán szót először Marco Polo használta
1284-ben, mivel az anyag csillogó fehér felülete emlékeztette őt a porcella
nevű tengeri kagylóra.
Az első részletesebb teaismertető
1565-ben jelent meg Giovanni Battista tollából, a növényt, magát azonban
először 1610 körül szállították Európába a Holland Kelet-Indiai Társaság hajói.
A drága, fejedelmi udvaroknak szánt tea szállítására – és kereskedelmére – is a
holland társaság szerzett monopóliumot. Európa nagy városaiban a hollandok
jóvoltából ismerték meg a teát, később azonban hamar vetélytársra leltek az
angol és francia hajósokban. A tea kereskedelmi árucikké válását elősegítette,
hogy a kínai kormány – a selyemmel ellentétben – kivitelét nem korlátozta. A
tea kényes árucikk volt, gyakran megsínylette az utazást. A tengeri útra szánt
teát tűz fölött erősebben szárították ki, hogy a nedves, sós levegő kevésbé
károsítsa. Ezután papirosba göngyölték, majd gyékénnyel burkolt faládákba
helyezték. Az értékesebb fajtákat a hajó belsejében, az olcsóbbakat pedig a
hajó falához közel szállították. A legértékesebbek ólomládikában utaztak.
Az első időben a teának nem
ismerték az elkészítési módját, előfordult, hogy a kiázott leveleket kenyérrel
ették, a forrázatot pedig kiöntötték. Máshol hordóból mérték a teát, akár a
sört. 1658-ban, Londonban látott napvilágot egy újságcikk a tea kávéházi
árusításáról, és az ital helyes elkészítési módjáról. (Az angolok ebben az
időben még nem ismerték a teáskannát, a tea-pot szó nyelvükben – a Nagy Oxfordi
Szótár szerint – 1705-ben jelent meg.)
Ezekben az időkben, Londonban több
mint kétezer (!) kávéház működött, a konzervatív angolok azonban meglepő
gyorsasággal tértek át a teafogyasztásra. A legpatinásabb céget Thomas Twining
alapította 1706-ban, az Arany Oroszlánhoz címzett teaházában fogyasztani és
vásárolni is lehetett. Üzletük ma is látogatható a Strand utcában, Londonban.
Teakeverékük, az Earl Grey ma is világhírű, receptjét Grey gróf, az akkori
miniszterelnök kapta egy kínai mandarintól, kinek életét egy angol diplomata
mentette meg. A teázás szokása gyorsan beépült az angol hétköznapokba, a
"five o´clock tea" idejét soha nem mulasztották volna el, de az igazi
angol utazásaira is magával vitte kedvenc teáját és főzőjét. Idővel London vált
a világ teakereskedelmi központjává. Amerikát is az angolok ismertették meg a
teával, (a magas teavámok elleni tiltakozásul 1773. december 16-án az amerikai
lakosok a tengerbe szórták a frissen érkezett teát, a megmozdulást Bostoni
teadélután néven ismeri a történelem.)
A tea csak rövid ideig volt a
kiváltságosok itala, népszerűvé vált a munkások köreiben is, olyannyira, hogy
az 1800-as évek elején már húszmillió font teát importáltak Angliába.
Európába azonban nemcsak hajóval
érkezett a tea, hanem karavánúton, Szibérián keresztül.
Európában a holland és angol
hajósoknak köszönhetően jelent meg és terjedt el a tea, a tizenötödik századtól
kezdődően. A tengeri útvonal azonban nem az egyedüli lehetőség volt a
teakereskedelem szempontjából, ugyanis szintén a tizenötödik század elejétől
megkezdődött a tea hosszú és viszontagságos szárazföldi útja Szibérián
keresztül.
Kína mesés gazdagságát hallva,
Oroszország kereste a diplomáciai és kereskedelmi kapcsolatot a keleti
régióval, és egy ilyen követjárás alkalmával, 1638-ban, a mongol kán
ajándékképpen kínai teát küldött az orosz cárnak, Mihail Fedorovicsnak.
Moszkvában a teának nagy sikere volt, hamarosan megjelent az üzletekben is,
ekkor azonban még elsősorban holland importból elégítették ki az igényeket.
Az első orosz karavánt 1693-ban
indították útnak Pekingbe, a Szibériában összevásárolt prémeket cserélték
selyemre, porcelánra és teára. A karaván útja Mandzsúrián át vezetett, egészen
1741-ig, amikor is új utat nyitottak Mongólián át, a Góbi-sivatag keleti részét
érintve.
Az állami kereskedelem nem volt
hosszú életű, helyét hamarosan a magánkereskedelem vette át. A tizennyolcadik
század végétől a kereskedők már nemcsak Pekingben vásárolhattak, hanem
közvetlenül a kínai határnál is, ez a könnyebbség nagymértékben fellendítette
az áruforgalmat.
Mivel Kínának érdeke volt az
Oroszországgal való kereskedelem, hamarosan Kjahtához közel, a kínai határon
kereskedővárost létesítettek Majmacsen néven. Ezen vásárok híre hamarosan
eljutott Európába is, az érdeklődés különösen a napóleoni háborúk idején nőtt
meg.
Mai közlekedési viszonyaink
mellett nehezen elképzelhető, hogy a tea útja Oroszországba több mint egy évig
tartott. Ennek megfelelően roppant gondos csomagolást igényelt, a kínaiak sárga
papírral és bambuszlevelekkel bélelt nádládákba tették a teát, majd ismét
papír, bambuszlevél és nádburkolat következett. A finomabb teák először cin-,
vagy faládába kerültek. Az így elkészített ládákat birka, vagy teve szőréből
készült nemeztakaróba csomagolták, majd jól lekötözték. A tea a kínai oldalon,
dzsunkán, lovon és tevén utazott, a kjahtai határon szigorú
minőségellenőrzésen, majd vámoláson esett át, ezután folytathatta útját az
időjárástól függően szekereken, vagy szánokon. A szibériai és urali utazást
nemcsak az emberpróbáló természeti körülmények, hanem az útonállók, szervezett
bandák tették viszontagságossá. Az Uralt elhagyva azonban az út könnyű volt már
Nyizsnij Novgorodig (különösen 1847-től, a Káma folyón beindított hajózástól
kezdve). A Nyizsnij Novgorod-i teavásár minden évben július 5-én kezdődött, és
augusztus 25-ig tartott. A teákat szakértő szemmel vizsgálták, megkóstolták,
minőség szerint szortírozták. Az áru nagy része Moszkvába került, itt alakult
ki a fő elosztó központ, ahonnan akár Berlinig is eljuthatott a tea. A
karavánúton érkezett teát jelentősen megdrágította a hosszú szállítás,
többszöri átrakodás, egy pud - 16,38 kg - ára elérhette a hat rubelt is. (A
Londonból érkezett tea ára 30-40 kopejka között mozgott ekkor!) Ennek ellenére
a kereslet nőttön nőtt, tekintve, hogy minőségét nem befolyásolta kedvezőtlenül
a sós, párás tengeri levegő, valamint a hajókon uralkodó kátrányszag. A hosszú
utazás sok esetben hasznos is volt: dobozaikban erjedhettek a teák, és úti
céljukat már különleges minőséget, ízt kapva érték el.
Oroszországban is gombamód
szaporodtak a teakereskedések, a legnagyobb céget 1840-ben Alekszej Gubkin
alapította, fényűző üzletei hátterében felvásárló-központok, csomagológyárak
álltak. Az orosz kormány oly nagyra értékelte munkáját, hogy a Szent
Vlagyimir-rend harmadik fokozatával tüntette ki Gubkint, akinek vállalkozását
unokái vitték tovább.
A közelmúltban megismerhettük a
tea tengeri és szárazföldi útját Európába, arról azonban még nem esett szó, hogy
a teaivás elterjedése cseppet sem volt egyszerűbb, mint szállítása. A tea
barátai mellett ellenzői is képviseltették magukat, nem kis számban és
elszántsággal. Nézzük tehát a tea pályafutását Európában!
A tea kontinensünkön is
gyógyszerként kezdte karrierjét, első leírói orvosok voltak, esszékben,
szaklapokban, vagy önálló könyvekben ismertették a növényt és hatását. A
kereskedelemmel összefüggésben elsőként holland orvosok méltatták a teát, a 17.
század közepén, jelezve egészségmegőrző hatását. Emlegették isteni fűként is,
napi adagját 8-10 csészében állapítva meg. Martino Martini jezsuita
misszionárius csodálattal emlékezett meg a főzet jótékony hatásáról, melyet a
torokra, nyálkahártyára, gyomorra, vesére javasolt. Az angol orvostársadalom
jelentős része is csatlakozott e pozitív szemlélethez, kiegészítve azt
megfigyeléseivel a tea nyugtató voltáról az érrendszer esetében. Az éjszakai
munkát végzők számára egyöntetűen javasolták a teafogyasztást, annak idegekre
gyakorolt serkentő hatása miatt, de felismerték, hogy a tea fontos tápanyagokat
is tartalmaz. A fenti nézeteket vallók egyöntetűen a teát helyezték előtérbe a
kávéval szemben.
Nem így a tea ellenzői: „Ezen
meleg vízzel teli kannák Pandora pixisét juttatják eszembe, melyből minden
rosszak kikelnek" - írta Gerard van Swieten, Mária Terézia háziorvosa
1773-ban. Lettsom mindenki számára elrettentő kísérletében kimúlt a béka,
amelynek hasába zöld teát fecskendeztek. A tea ellenzői között magyar orvosok
is voltak, így Széchenyi István háziorvosa is, aki a tea pártolóit a holland
hajósok által finanszírozott társaságnak tartotta. A tudományos megfigyelések
mellett több érdekes nézet született a kínaiak és japánok sápadt és beteg
színéről, a tea vérhígító hatásáról, s folytathatnánk a sort, további kevésbé
helytálló tényekkel.
Ehhez hasonló szélsőséges nézetek
és heves viták közepette indult el a tea hódító útjára Európában. A 18. századi
gazdasági-társadalmi fejlődés, a polgári átalakulás megváltoztatta a társadalmi
érintkezés formáit is. Az eddigi merev viselkedési normák helyére a könnyed
csevegés, oldott hangulatú beszélgetés lépett. A monumentális, hideg termek
helyett a barátságos kisebb szalonok váltak divatossá, amelyek berendezése is a
kényelmet szolgálta. A kecses székek apró asztalokat vettek körül, ahol a
háziasszony által vezetett, művelt társalgás folyt. Ezen délutáni
összejövetelek népszerű itala lett a tea, mivel „fogyasztása nem vonta el a
figyelmet a társalgástól." A tea főzését az európai szalonokban nem övezte
olyan ceremónia, mint Japánban, itt az összejövetelek fő célja a szórakozás
volt, a tea mellékszereplőként volt jelen együtt a kávéval, csokoládéval és
aprósüteményekkel. A teakultúra fejlődése magával hozta a porcelánok iránti
igény növekedését, ez kedvezett a kézműiparnak, egy-egy mester kezéből
valóságos remekművek kerültek ki. A 18. század második felére a tea
meghonosodott az európai háztartásokban, jelenléte nemcsak a főúri
összejöveteleken, hanem a polgári szalonokban is természetes volt. A legnagyobb
teafogyasztó országok továbbra is Anglia és Hollandia maradt, mivel a
kávéfogyasztó országokban (Poroszország, Franciaország, Osztrák Birodalom) a
tea nem tudta átvenni a hatalmat a fekete ital fölött, úgy, ahogy a bor uralmát
sem tudta megtörni a borivó népeknél.
A korábbiakban megismerhettük a
tea - néha ugyan rögös - de töretlen diadalútját Európában, arról azonban még
nem esett szó, hogy hazánkban hogyan fogadták az italt, s hogyan lett egyre
népszerűbb a - közismerten borivó - magyarok körében.
Az első feljegyzések között
található Palocsay György írása: ő 1704 körül érkezett haza a spanyol
örökösödési háborúból, s meglepetten vette észre a „régi jó magyar világ"
megváltozását, tapasztalatairól verset is írt, ennek egy szakában utal a
teafogyasztás sajnálatos megjelenésére.
A 17. században a magyar nemesi
és polgári családoknál még az ún. középkori kettős étkezési rend volt
szokásban, amely szerint délelőtt tíz, délután pedig hat óra körül meleg
ételeket fogyasztottak. A hármas étkezés kialakulásában a tea is szerepet
játszott, az étkezési kultúra megváltozásáról 18. századi források szólnak –
köztük aggodalmas feljegyzések is - a délutáni teázással együtt járó, nem
kielégítő mennyiségű étkezésről...
A teát az első időkben
„holland" jelzővel illették, a szóhasználat tükrözi a tea útját
Németországon át Hollandiából. A magyar nyelv a holland eredetű tea szót a
németből vette át, használva annak németes és latinos formáját is: te, thé,
thee, théé, théa, thea. A 19. század közepére vált általánossá a latinos théa forma,
amely a 20. század elejére nyerte el végleges, mai tea formáját. A teára rövid
ideig ugyan, de volt magyar szó is: szűrlé, amely a 19. század végére teljesen
kiesett a használatból.
A 18. században még igen kevés
tea jutott el hazánkba, luxuscikknek számított, első kedvelői az arisztokrácia
köréből kerültek ki. Mivel a 19. század elején a napóleoni kontinentális zárlat
szüneteltette a tea tengeri útját, hazánkban is ismertebbé és kedveltté vált az
Oroszországból szárazföldi úton érkező tea. A kávéval és a csokoládéval együtt
az új meleg italok fogyasztását eleinte urizálásnak, a nyugati szokások
majmolásának tartották. A reformkor kezdetén a hazai polgárság anyagi viszonyai
még szűkösek voltak, elítélték a fényűzést, az előkelősködést. A tea legfőbb ellensége
azonban a bor volt, a bortermelők, borkedvelők élesen támadták: "meg kell
vallanunk mi ezen italtól, rendkívül irtózunk, mert puszta látása is mindenkor
betegségre és gyógyszertárra emlékeztet".
A folyamatos támadás ellenére a
teakedvelők tábora lassan, de szélesedett: a leírások alapján Petőfi és Jókai
is közéjük tartozott. Megjelentek a teaszaküzletek, bécsi kereskedők nyitottak
hazánkban lerakatokat. A belvárosi kereskedőknek (Naiss, Emmerling, Wanko,
Koszgleba) nagy szerepük volt a polgári ízlés alakításában, igényeinek
formálásában, vonzó kirakataikkal népszerűsítették a teát.
Az új ital a 19. század közepére,
otthonra talált a cukrászdákban is, amelyek szalont idéző miliője jól illett a
teázás hangulatához. A Ruszwurm, a Demel, a Kugler a legjobb minőségű teát
kínálták, hamar megkedveltetve azt előkelő hölgyvendégeikkel, akik azután saját
háztartásukat is felszerelték a teakultusz kellékeivel.
Hazánkban végül a tea csatát
nyert a 19. század közepén-végén, elfogadott és kedvelt itallá vált a magyar
háztartásokban.
A tea európai diadalútja során a
19. század közepére hazánkat is meghódította, fogyasztották a polgári
szalonokban, cukrászdákban, árusították kimérve a híres fűszerüzletekben. Mint
sorozatunk címe mutatja, a tea azonban "több mint ital", megjelenése
maga után vonta a kézműipar rohamos fejlődését, átalakulását. A kilencedik
epizódban röviden áttekintjük a kézművesség teához kapcsolódó munkáinak egy-egy
fontosabb állomását.
Mint az évszázadok során
bebizonyosodott, a porcelán ideális a forró italok számára, rossz hővezető
képessége miatt. A 18. században még csak a kínai porcelánt ismerték, ami
azonban méregdrága volt, s így fejedelmi ajándéknak számított. A szenvedélyes
gyűjtő szász választófejedelem, Erős Ágost alkimistája, Johann Böttger állított
elő porcelánt 1709-ben, munkája olyan sikert aratott, hogy a fejedelem
elrendelte a Királyi Porcelánmanufaktúra felállítását a meisseni várban,
1710-ben. Pár évvel később a porcelánt már festeni is sikerült, először a kínai
képek domináltak, majd a 18. század közepén az európai porcelán megkezdte
önálló életét, tájképek, vadász- és csatajelenetek kerültek az edényekre,
később a rokokó stílus vált uralkodóvá. Ezekben az években alakult ki a
porcelán alján a kék festékkel jelzett származási hely (a meisseni esetében a
két kard a szász címerből származik). A meisseni gyárat több kisebb-nagyobb
üzem követte, például Berlinben, Ludwigsburgban.
Franciaországban, 1745-ben
alapítottak királyi manufaktúrát, amely tíz évvel később már Sévres-be
költözött. A francia porcelánfestőknek köszönhetjük a királykék, a
Pompadour-piros színeket.
Angliában Bow, Chelsea, Worcester
gyárai voltak ismertek, itt azonban a porcelánt visszaszorította egy olcsóbb
keménycserép anyag.
Az európai porcelángyártás során
eleinte nem különültek el a teás, kávés és kakaós készletek, csak később látták
el a teáskannákat szűrővel, a csészetípusok pedig a 18. század közepe táján
önállósultak. A kínai munkákhoz képest európai találmány a csészefül és a
csészealj.
Magyarországra sokáig Bécsből
érkezett a porcelán, majd a cseh porcelán hódította meg a magyar vásárlókat,
szintén kedvező árával. A hazai porcelánipar első gyára a Fischer Mór által
1839-ben alapított herendi gyár volt, ahol az európai stílusú edények gyártása
után hamar kialakították saját, sikeres arculatukat. Mintáik közül több
(Aponyi, Viktória, "walesi", "petrezselyem") a mai napig
népszerű. A herendi gyárat követték a hollóházi és a pécsi Zsolnay üzemek,
növelve a hazai választékot, amelyet kiegészített a porcelánhoz hasonló, de
annál jóval olcsóbb finomkerámia. Ezzel lehetővé vált, hogy a teázáshoz
szükséges felszerelés eljusson a legtöbb háztartásba.
A hazai ötvösség szintén
remekeket készített, azonban a fém teáskészletek használata elmaradt a porcelánokétól,
tekintve a fém jó hővezető képességét. A mestermunkák inkább csak a terített
asztalok díszeként szolgáltak, említsük meg azonban legnagyobb mesterek, Laky
Károly, Goszmann György, Szentpéteri József nevét.
A teázáshoz használható kellékek
kínálata folyamatosan növekszik, remek lehetőséget adva a teázóknak készletük
folyamatos bővítéséhez.
A korábbiakban megismerhettük a
tea elterjedését Magyarországon, valamint a kapcsolódó kézműves iparágak
fejlődését, finomodását, új szokások, igények kialakulását.
A 19. század végére a tea a
mindennapok itala lett a hazai háztartások legtöbbjében, javaslom, tekintsük
át, mik voltak a teázás magyar velejárói.
A század végén a magyar asszonyok
életének szerves részévé vált az ötórai teázás, amelyre az akkori divat szerint
a heti egy vagy két fogadónap (a háziasszony által megjelölt nap, amelyen
otthon tartózkodott, és vendégeit várta) keretében került sor. A teadélutánok
célja, csakúgy, mint külföldön, hazánkban is a kötetlen beszélgetés, csevegés,
s nem utolsó sorban a „magamutogatás" volt. A szalonok a háziasszonyok
kényelme szerint voltak berendezve, elhalmozva díszpárnákkal, szobrocskákkal,
apró asztalkákkal, vitrinekkel, bennük hivalkodó üvegtárgyakkal. Rengeteg
hímzés egészítette ki a berendezést, nem hiányozhattak a kézzel készített
teáskanna-melegentartók, teababák sem. A teát délután négy és hat óra között
szolgálták fel, bővítve a kínálatot édes és sós süteményekkel, szendvicsekkel.
Egy-egy látogató fél óráig élvezte a nagyszerű vendéglátást. A teafőzés a
fiatal lányok feladata volt, nekik segédkezhettek az udvarolni vágyó
fiatalemberek. (A teafőzés tudományának tökéletes elsajátítására minden
eladósorba kerülő lány figyelmét felhívták.)
A teázás szerepet kapott a házi
bálok alkalmával is, a táncterem sarkaiban kis asztalokat helyeztek el, rajta a
frissítő italokkal, de a tea része lett a reggelinek és a vacsorának is.
A 19. század második felétől
kedvelt találkozóhellyé váltak a cukrászdák is, ahol előbb-utóbb teát is felszolgáltak,
az egyik legfinomabb teakeveréket Gerbeaud Emil kísérletezte ki tízféle teából.
Híresen finom teát főztek az
Augusztban, a Hauerben, a Lukácsban és a szegedi Virág cukrászdában. A század
végén már a kávéházak választékában is szerepelt a tea, és a századfordulóra a
tea mindennapi itallá vált. Erről árulkodik az alábbi adat is: 1880-ban
hazánkba 190q, 1907-ben 5134q tea érkezett, a növekedés csaknem harmincszoros!
A hazai piacot a kínai tea uralta, indiai teából kisebb volt a választék, az
áru legnagyobb része Bécsen át jutott Magyarországra. 1900-tól, a
Transz-szibériai vasútvonal beindításával egyre nagyobb mennyiségben érkezett
hazánkba orosz karavántea, amelynek ára a szállítás gyorsulásával folyamatosan
csökkent. A hazai teakereskedők egymás után védjegyeztették áruikat, amelyre a
választék bővülése miatt is szükség volt. A védjegyek általában az áru
eredetére utaltak, megkönnyítették a vevők tájékozódását, és hatékony
reklámeszközzé váltak. A századfordulón több mint kétszáz teavédjegyet jegyeztek
be, a legismertebb cégek: Dietrich és Gottschlieg, Hoffmann József, Popov
Testvérek, Indra Teabehozatali Társaság. A budapesti fióküzletek megnyitása
után a postán keresztül vidékre is elkezdtek teát értékesíteni, ellátva így az
egész országot. A teákat jól záródó fém tartályokban tárolták és
értékesítették, a kiskereskedők boltjaiban szintén fémtartályokban tartották, a
vevőkhöz pedig papírzacskóban jutott el. A tea a század elején olyan nagy
mennyiségben érkezett hazánkba, hogy reklámozásra szorult (eddig kuriózumként
azonnal kelendő volt): naptárokon, plakátokon, prospektusokon hirdették áruikat
a kereskedők. Az 1900-as évek elejére a tea a kispolgárság italává vált, az
1930-as években már a munkásosztály mindennapos italaként szerepelt, de
feljegyzések tanúskodnak a szegényházakban kiosztott teákról is.
Ezekben az években a
teafogyasztás szertartása is változni kezdett, az embereknek kevesebb idejük
maradt, a lassú, kényelmes összejövetelek kezdtek megszűnni, az akkori őrült
tempó következtében a teafogyasztás a mai szokásokra kezdett hasonlítani, és
megjelentek a modern, fém teáskészletek, az egyszerűsödött formák, amelyek a
praktikumot szolgálták elsősorban. A tömegtermelés megjelenésével egy időben
született meg az első villany teafőző is, s ez már korunk teázását jelentette.
Aki manapság egy ráérős, századfordulós, beszélgetős teázásra vágyik, látogassa
meg a BIG BEN Teaházat, ahol - igaz, hogy a modern technika eszközeivel –
elővarázsoljuk a manapság oly ritka élményt.
Forrás: http://www.relax.hu/szorakoz/tea/10.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése