2023. január 24., kedd

Sajtos stangli, kovásszal

 Sajtos stangli, kovásszal készítve Kis-Juhász Károlyné Ilona. 2015.02.24. Másodszor futok neki a kovászos sajtos stanglinak. Az első csúfos kudarc volt.. És rájöttem, a kovászos (vadkovászos, azaz élesztőmentes) pékáruk készítése a türelemről szól. Itt a gyors siker felejtős. Ha van türelmetek végigolvasni a receptet, ti is rájöttök, miért... Recept: Tegnap előtt este a rendszeresen etetett, hűtőben tartott kovászomból kivettem 2 kanállal egy étel tároló dobozba, adtam neki 2 kanál lisztet és kevés vizet, hogy galuska sűrűségű legyen. Tegnap reggel tettem bele 10 dkg finomlisztet és 1 dl langyos tejet, jól elkavartam. Délben egy tálba beleraktam 1 tk sót, 40 dkg lisztet, 1 egész tojást, 2 dl langyos tejet, 1 kk cukrot és hozzáadtam a már bivalyerőssé vált kovászt, összeállítottam a tésztát, majd hozzáadtam 5 dkg reszelt sajtot és beledolgoztam 10 dkg konyha meleg sertészsírt. Jól kidagasztottam, majd kelesztő tálba tettem, és hideg sütőbe tettem kelni. Óránkén átmozgattam (a kovászosok göngyörgetésnek hívják, amikor a cipót a kezünkkel körbe forgatjuk, miközben a szélétől a közepe felé mindig behajtunk egy kis részt, szóval ezt tettem én is), Ezt 3 alkalommal végeztem el, majd egy jó órát még kelesztettem. Este fél 7-kor a tésztát lisztezett deszkára borítottam, hengert formáltam belőle és 8 részre osztottam. Egyenként cipókat formáltam belőlük, majd 10 percig pihentettem. Kerek formára nyújtottam a cipókat, és feltekertem, majd sütőpapírral bélelt tepsibe raktam őket. Nagy nylon zsákba tettem a tepsit, benne a stanglikkal, majd ma reggelig ott keltek nagyon lassan. Fél 6-kor kivettem a hűtőből, meleg konyhában hagytam másfél órát. Amíg a sütő előmelegedett, tettem egy edénybe vizet, a gázsütő aljára tettem, hogy gőz képződjön. A tésztát kétszer bekentem felvert tojással, amibe pici tejet is tettem. Megszórtam sajttal, majd betettem a forró, gőzös sütőbe. 30 perc alatt sült szép aranysárga. Amikor kivettem, már el is felejtettem minden bajomat, mert az illata csodás, az íze nagyon finom, és nem nagyon hasonlít az íze az élesztős változathoz. Egész más!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése