2022. október 16., vasárnap

Mennyi folyadék kell a lisztekhez

 Mennyi folyadék kell a lisztekhez Edit Mészáros, 2015. január 8., 0:07 Margitka oldalán találtam,úgy gondolom hasznos. Nézzük először általánosságban. - A csak fehér lisztekből készült tésztába valamivel kevesebb, amiben jelentős mennyiségű teljes kiőrlésű liszt van, abba valamivel több folyadékot kell tenni.- A liszthez adott búzacsíra, korpa, gabona pelyhek is jelentős folyadékot igényelnek, így ez emeli a szükséges folyadékmennyiséget. -A tésztába tett főtt, áttört burgonya illetve az ezt helyettesítő burgonyapehely, erősen befolyásolja a hozzáadott folyadékmennyiséget, méghozzá, pont ellentétes irányban. A főtt burgonya víztartalma valamint maga a burgonya is lágyítja a tésztát, sajnos még dagasztás közben is, ezért csökkenteni kell a hozzáadott folyadék mennyiséget a receptben.A burgonyapehely szintén lágyítja a tésztát, de ez tapasztalatom szerint több folyadékot vesz fel, mint az azonos súlyú liszt. -Az olajos magok, nagyobb mennyiségben a tésztához adva, szintén befolyásolják a tészta állagát. Ilyen tésztához már nem is szoktam külön zsiradékot tenni. A túl sok olajos magtól, olajtól valahogy morzsálódós, törős lesz a tészta. -A kalácshoz adagolt kakaó is befolyásolhatja a tészta állagát. Egy kalácsba kb. 2 evőkanál kakaót szoktam, nagyon minimális langyos vízzel, sűrű péppé keverni. Közvetlen a gépbe rakás előtt keverem csak be, mert különben nagyon besűrűsödik, és még kell hozzá folyadékot tenni, hogy a pohárból ki tudjam robbantani. -A kovász megnehezíti a helyzetet, jobb híján a felét a folyadékba a felét a szárazanyaghoz szoktam számolni. Majd megpróbálom néhányszor lemérni, amikor etetem a kovászomat, hogy mennyi lisztet és folyadékot teszek egy-egy alkalommal hozzá. (Azóta megmértem. 20 dkg vizet tettem a kovászba és 27 dkg lisztet, ettől nagyon sűrű lett, alig tudtam keverni. Az érési folyamat alatt viszont teljesen ellágyult, a kanálról vígan lecsorog, olyan az állaga. Tehát szerintem maradhat a fele-fele számítás, ezzel még nem számoltam el magam eddig.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése