2022. július 31., vasárnap

Fahéjas kelt rózsák

 

 

 

Fahéjas kelt rózsák

Hozzávalók: 50 dkg liszt, csipet só, 1 tojás sárgája + 1 tojás a kenéshez, 4 ek. olaj, 2,5 dl tej, 15 dkg cukor,   2,5 dkg élesztő, 1 ek. fahéj, + a tetejére fahéjas kristálycukor a szóráshoz


A formázás szerintem megérdemel egy bejegyzést, ezért leírom, szerintem bármilyen édes vagy sós kelt tésztával kivitelezhető.

A megkelt tésztát ketté osztottam, majd lisztezett felületen nagyon vékonyra, kb 2 mm, nyújtottam. 4-5 cm átmérőjű kör szaggatóval kiszaggattam a szirmokat, rózsánként 10 11-t, a kör felét megkentem olvasztott vajjal, majd elkezdtem felcsavarni a szirmokat, úgy, hogy a vajas része kerüljön felülre, hogy megakadályozza a kelés során a szirmok összetapadását.

 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD186rHFonyhJHwDifCsQEKDBBgC9gFwR7KE89IoY_uEZQcixpdUB6g-Rp73V6sMYjTCgzlYsldPKNoUMyN5-NLkztIGvJaRMq-4B8MzPA5GsFdBrrrrCQMSg9crY4uFTQuq2y14BVIcw/s400/BILD0233-crop.JPG

Majd betettem a muffin sütőbe így:
(ui: a formát kikentem olajjal) (én a 24-es muffin formát használtam)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDx2F09eV_UVZQ9uoiM3WxMO-N1gIN6f5ZsxALig7lybY91nkiL41Uaq16z7ilTKKxWt2RvKysIVE1YyQ8RjmT_Xmy3jzpkK_H3y6DcXoCI5WMUQeStSJT1AUlWNfaABOXR7cakwfhQW8/s400/BILD0236-crop.JPG                                                         

Gondoltam, hogy sokat fog nőni oldalra is, ezért hagytam ilyen szellősre. Kicsit még pihentek,majd

mikor megkelt, lekentem egy felvert tojással, megszórtam fahéjas kr.cukorral, majd 180 fokos sütőbe toltam.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkG-0Tn5V4owDGCxUQ30HsFUGGoxNGpfThosmbmT5d6zZXbT2ZHkOfG_buZCmTBf7O_94RK5_4nmJDJi0s7JpdNf1w4DW3vM2vcbW5F46XT_rKyfvhco6DDZi1XIXrmHz-XY7h8TC_oDk/s400/BILD0238-crop.JPG Majd készre sütöttem.

 

Fűszervajas változat:
Hozzávalók:
300 gr liszt
120 ml tej
21 g friss élesztő (fél kocka)
50 ml olaj
1 kk só
1 / 2 teáskanál cukor
10 dkg vaj
1 ek aprított zöldpetrezselyem
1 ek aprított medvehagyma levél (most a fagyasztóból)
só és frissen őrölt bors
1 gerezd fokhagyma
1 tojás a kenéshez és kevés vaj a tortaforma kikenéséhez

Azzal kezdem, hogy elkészítem a fűszervajat, amivel majd ízesítem a kenyeret: lágyra olvasztom a vajat a mikróba (ha nem hirtelen elhatározásból sütök, kivehetem előző este, reggelig a konyhapulton éppen kellő puha lesz). Aprítok friss, (vagy fagyasztott) medvehagyma és zöldpetrezselyem levelet, belekeverem a lágy vajba, sózom, tekerek rá borsot, belereszelem a fokhagymát és jól összekeverem.
A tésztához a langyos cukros tejbe belemorzsolom az élesztőt. Hagyom felfutni, majd hozzáadom a szitált liszthez, belekeverem az olajat, a sót és rugalmas, sima tésztát gyúrok. Tiszta konyharuhával letakarom és meleg helyen hagyom állni míg duplájára nem nő. Kiveszem a kelesztő tálból és olajozott deszkán kb fél cm vastagra nyújtom, nagyméretű pogácsa szaggatóval köröket vágok belőle, megkenem a fűszervajjal, majd elfelezem, ezek lesznek a rózsám szirmai. Egy kivajazott tortaformába elkezdem körberakosgatni, valahogy így,



a végeredmény többé-kevésbé hasonlít majd egy rózsára.
Tiszta konyharuhával letakarva, meleg helyen kelesztem még fél órát, közben 180 fokra melegítem a sütőt. A tészta tetejét megkenem felvert tojással, betolom a sütőbe és kb 30 perc alatt szép pirosra sütöm. Langyosan, egy pohár borral a legfinomabb.

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése