2020. december 19., szombat

Édes gombák Ildi Kokki-tól

 

 

Édes gombák Ildi Kokki-tól


Beköszöntött az október, így itt az ideje az igazán őszies hangulatú sütiknek. A minap találtam
ezt a gomba kekszet a neten, majd tovább kutakodtam és ráleltem az eredeti receptre is. Ebben ugyan a hozzávalókat bögrével mérik, de én nem vagyok ez a nagy bögrével méregető típus - szerintem mérleggel jobban és pontosabban lehet dolgozni -, így a hozzávalókat is inkább így adtam meg, valamint az elkészítés menetén is változtattam egy kicsit. Maguk a kekszek szupergyorsan, max. 30 perc alatt elkészülnek, így érdemes nekifogni ennek a finomságnak!

 

Hozzávalók: (30 db kekszhez.)

180 g liszt (BL 55)

90 g keményítő* (Aki nem tud keményítőt venni, az 90 g hagyományos főzős vanília pudinggal dolgozzon, az is majdnem tiszta keményítőből áll!)

80 g porcukor

1 tojás

120 g vaj

1 citrom reszelt héja + pár csepp citromlé

1 tk vanília kivonat

1 tk sütőpor

1 cs só

1 el kakaópor + 1 kis vanília/ rum aromás üveg

 

*Megjegyzés: A keményítőt semmiképpen ne cseréljük lisztre a tésztában, mivel ez segíti a keksztészta terülését, vagyis ez adja a szép gomba-alakját. A keményítőben ugyanis nincsenek meg azok a fehérjék (gliadin, glutenin), amik a lisztben a sikérszálak kialakulásáért, ezáltal a tészta szép és egyenletesen emelkedő alakjáért felelnek. Így minél nagyobb egy tésztában a keményítő aránya, vagyis minél kevesebb a sikér, annál jobban fog terülni a tészta és alakul ki a gomba-forma. (A liszteket sikértartalmuk szerint csoportosítják, amiben kevesebb és lágyabb sikér van, azok a „keksz minőségű” lisztek, ezek ált. jól terülnek, így ezek kerülnek a keksz gyárakba. Amiben több a fehérje, így a sikér, azok a kenyér lisztek.)

 

Elkészítés:

A száraz hozzávalókat (liszt, keményítő, porcukor, só, sütőpor,) egy tálban összekeverjük, és belemorzsoljuk a vajat. Hozzáadjuk a tojást, a vanília kivonatot, majd a reszelt citromhéjat illetve pár csepp friss citromlevet, majd a hozzávalókból egy nagyon puha, könnyen formázható és puha tésztát gyúrunk (A-C). Egy gáztepsit kibélelünk sütőpapírral, majd kb. 2 cm átmérőjű gombócokat formálunk a tésztából, amiket ne nyomkodjunk le! A gombócok között hagyjunk helyet, mert azért szépen fognak nőni és és terülni (D).

 

Így készült a keksz.

 

A gomba kalapját és tönkjét egy kis vanília aromás üvegcse segítségével alakítjuk ki, gyakorlatilag „belenyomdázzuk” a kis tésztagombócba a kakaóporba mártott üvegcsék segítségével (E-F). Ehhez egy kis tálba egy evőkanál kakaóport készítünk elő, majd elsőre megnedvesítjük az üveg száját és legalább egy cm mélyen belenyomjuk a kakaóporba és ugyanilyen mélyen a tésztába is. (Ha nem nyomjuk kellően mélyre az üvegcsét, akkor nem alakul ki szépen a gomba tönkje.) Bár a legtöbb helyen azt olvastam, hogy a kakaóporba mártás előtt érdemes minden alkalommal vízbe is mártani az üvegcse száját, de nekem akkor csak összeragadt és becsomósodott a kakaópor az üvegen és nem lehetett vele szépen dolgozni. Így én csak az első nyomdázás előtt mártottam vízbe az üvegcsét, utána már csak kakaóporba mártogattam, mivel a tészta saját nedvessége elég volt ahhoz, hogy a kakaópor rátapadjon az üvegcsére. (Sokszor egyébként egy kakaóporozással 2-3 gombát is le lehetett „nyomdázni”, annyira jól működött ez a rendszer.)

A kész, de még nyers gombákat előmelegített 200°C-os forró sütőben, kb. 10-12 perc alatt készre sütjük. A keksz akkor van kész, amikor felemelve a gombák alja egy picit már aranybarnás. A kisült gombákat sütőrácson kihűtjük, majd zárható dobozban tároljuk, ahol nagyon sokáig eláll.

 

Ötletek:

A gombák talpát akár csokiba is márthatjuk, így csiperke helyett shitake gombáink lesznek.

A kekszből érdemes dupla adagot készíteni, olyan hamar elfogy!

A kekszet bátran készíthetjük gyerekekkel, vagy szülinapi gyerekzsúrokra!

 

 

Szép napot, ildiKOKKI

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése