2020. december 19., szombat

madre

 

Nagyon sokatoknak mumus a Madre, feher kovasz. Valoszinu azert, mert a masik csopiban tortent gyartasa tul hosszunak, macerasnak tunt, sokatok a hutozesen bukott el, meghalt a kovasza.
En egy olasz szakacs altal keszitett, mazsolas alapu madret keszitettem epp abban az idoben, mikor a tobbiek nekiveselkedtek a mez alapu hutozos madrenak.
Leirom, hogyan keszitettem el, hatha valaki kedvet kap hozza, es vagy a rozskovasz mellett, vagy helyette hasznalja majd. Sokkal beketurobb, kevesbe sertodekeny a madre, mint a rozskovi.
Az elkeszitese ennek is eleg hosszu, egy honap, de megeri szerintem.
Inditashoz kell:
50 g mazsola
150 g liszt (en sima mezei feher buzalisztet hasznaltam, de a kesobbiekben mar kizarolag retesliszttel etettem))
120 g (1,2 dl) viz.
A mazsolat tedd egy kis szurobe, majd lobogo forro vizzel ontsd le. Valojaban ez csak tisztitas, tehat ne alljon a vizben.
Utana ezt a mosott mazsit kell beletenni az 1,2 deci vizbe, es aztatni kb 20 percig, utana osszeturmixolni. Nem baj, ha kicsit darabos marad.
Majd ezt kell osszekeverni, jol osszedolgozni a 150 g liszttel.
Mehet egy nagyobb (nekem 7-8 decis) uvegbe, aminek a tetejere benedvesitett ruhadarabot tettem es legumiztam Ez nem engedi kiszaradni, ugyanakkor beengedi a levegoben levo bacikat, ami kell a kovasz taplalasahoz.
Ezzel kesz is az alap. Az uveg marad a konyhapulton, (szobahomerseklet kell neki), es 48 orat pihizik.
2 nap mulva kimertem 150 grammot, hozzaadtam 75 gramm vizet, jol kikevertem, majd mehet bele 150 gramm liszt. Ezt ujra jol ossze dolgoztam, gyurtam, csapkodtam, dogonyoztem. Aranylag kemenyebb, valoban gyurhato massza lesz belole. (lasd video).
Itt mar nincs mazsola, az csak az elejen kellett.
Ujra letakarva 48 ora pihi a pluton.
Na ezt a ketnapokenti etetest kell vegigvinni egy honapig.
Tehat ketnaponta kimertem 20 deka kovit, osszekevertem 10 deka (1 deci) vizzel, majd osszegyurtam 20 deka liszttel. Azert mertem itt mar 20 dekat, mert konnyebb volt szamolni.
Az arany mindig (kesobbiekben is!!!) a madre etetesenel. 2:1:2 (kovi:viz:liszt) . Azaz barmennyi a kovid, feleannyi vizzel, es ugyanannyi liszttel kell etetni.
Vegulis ennyi.
Amig keszul a kovasz, azaz ebben az elso honapban, eleg sok eldobodik, de azt barmire fel lehet hasznalni, vagy osszegyujteni egy uvegbe, aztan mehet nokedlibe, palacsintaba, en fasirozottba is tettem. Szoval NEM KUKA !!!
A videon a Kekszemu meg annyit mondott, hogy egy honap utan, vagy ha nem hasznaljuk surun a kovit, akkor egy liter  vizbe szorjunk 10 deka cukrot (nem kell osszekeverni), majd a meglevo kovaszunkat aprobb darabokra tepve aztassuk benne 20 percig. Utana kiszedve, ujra a szokasos modon (2:1:2) aranyban megeteve dolgozhatunk vele tovabb.
Na en ezt a mosogatos fazist kihagytam, sosem csinaltam. A videon bemutatott tobbfele dogonyozest, gyurast sem cifraztam, jol osszegyurmakoltam es mehetett az uvegbe.
Roviden osszefoglalva:
Mazsola +viz+liszt 2 nap pihi, majd kovi +viz+liszt (2:1:2 ) aranyban ketnaponta egy honapon keresztul. Ebben az idoszakban hutozni nem kell.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése